Koncertní sál Praha

Spolek pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze

  • Proč

- v Praze nevznikl klasický koncertní sál skoro již 100 let, nejmladší koncertní sál – Smetanova síň Obecního domu byla otevřena koncem roku 1912. Dvořákova síň Domu umělců byla otevřena již roku 1885. I když oba dva koncertní sály byly v průběhu doby několikrát rekonstruovány a poslední rekonstrukce proběhly poměrně nedávno (1994-1997, resp. 1990 -1992), jedná se o historické sály, které nejen že neodpovídají požadavkům 21.století, ale neodpovídají beze zbytku požadavkům symfonické hudby vůbec. Nový koncertní dům by se stal logickým doplněním těchto historických sálů a rošířil by tak kulturní nabídku hlavního města

- v Praze neexistuje koncertní sál s kapacitou větší než 1200 míst. Metropole, kterou Praha je, by jistě měla disponovat sálem s kapacitou větší

- město Praha nemá jasno, kde by mělo vzniknout nové centrum. Aby se však centrum stalo opravdu centrem je nutné do něho vnést i veřejný a kulturní rozměr. Stavba koncertního domu by se mohla stát impulsem rozvoje nového centra města

- projekt koncertního domu dává dostatek prostoru proto, aby vznikla zajímavá stavba, která naplní výše uvedené funkce a může se tak stát kulturní dominantou města a založit novou dimenzi přirozeného rozvoje města

 

  • Jak

- srdcem koncertního domu samozřejmě musí být koncertní sál

- kapacita sálu by měla být alespoň 1800 sedadel pro koncertní uspořádání

- nejdůležitěší roli bude hrát akustika sálu, musí vyhovovat nejposlednějším požadavkům na provádění symfonické hudby.

- důležitost akustiky musí být brána na zřetel od samého počátku

- neméně důležitý jako akustika bude i design a architektura interiéru sálu

- akustické a architektonické pojetí sálu by však mělo umožnit pořádání i jiných akcí

- od počátku příprav projektu je nutné se řídit ekonomickými ukazateli pro provoz sálu a celého koncertního domu

- je jasné, že vzhledem k nutnosti ekonomického provozování bude kladen důraz na co nejčastější využití sálu a celého koncertního domu

- je také ale naprosto jasné, jelikož hlavním cílem je vybudovat dokonalý hudebně-akustický prostor, že priorotu ve využívání musí mít ten program, pro který je celý objekt vybudován, tedy hudba a hudební život vůbec

- koncertní dům by měl být vybaven i dalšími sály-prostory, které budou moci být využity jako zkušebny pro velká symfonická tělesa případně pěvecké sbory – nezbytná nutnost pro koncertní dům, ale v případě možnosti i samostatně pro nejrůznější programy a akce,

- bylo by správné celý objekt koncipovat jako multifunkční

- multifunkčnímu využívání sálu a ostatních prostor koncertního domu musí odpovídat i infrastruktura veřejných prostor , zákulisí a obslužných technologií

- součástí koncertního domu musí být i takové prostory, které zajistí „život“ v domě po celý provozní den – galerie, čítárna, kavárna, restaurace, bar, klub

- vzhledem k výše popsaným prostorám pak vychází, že odhad potřebné hrubé podlahové plochy koncertního domu se bude pohybovat kolem intervalu

30 – 40 tisíc metrů čtverenčních

- odhad hrubé podlahové plochy pak determinuje i velikost potřebného pozemku. Tato hodnota se tedy pohybuje okolo rozmezí 10 – 20 tisíc metrů čtverečních

- vnější podoba a architektura budovy by měla být moderní, působivá a dramatická s důrazem na synergii s okolním městským prostorem

 

  • Pro koho

- je samozřejmé, že hlavním důvodem výstavby nového koncertního domu je obohatit Prahu, její obyvatele a návštěvníky o nový kulturní prostor

- nejdůležitějším hlediskem při koncipování takové stavby tedy musí být to, aby se celý objekt stal živoucím veřejným kulturním prostorem a naplnil tak funkci kulturní dominanty nového centra

- od počátku je nutné se věnovat ale i koncepci provozu koncertního domu s důrazem na ekonomiku takového provozu

- koncertní dům by měl být co možná nejotevřenější pro nejrůznější pořadatele kulturních a společenských akcí

- hospodaření koncertního domu by mělo být založeno na komerčním pronájmu prostor. Jednalo by se o pronájmy krátkodobé (pořadatelé akcí) a dlouhodobé (restaurační provozy, klub, art shopy, galerie...). Zisky z pronájmu by měly tvořit hlavní příjem koncertního domu

- koncepce koncertního domu musí být taková, aby oslovila co nejširší okruh potencionálních nájemců – pořadatelů především koncertů vážné hudby, ale i dalších kulturních a společenských akcí

- různí pořadatelé a organizátoři mají však pro své akce i specifické potřeby. Při rozhodování o umístění akce hrají důležitou roli následující faktory:

velikost - kapacita prostor

vhodnost místa pro tu určitou akci

cena nájmu a další náklady s nájmem a s uspořádáním akce spojené

vzhled/design prostoru

úroveň a komplexnost poskytovaného servisu

technické možnosti prostoru a vybavení (variabilita, multifunkčnost...)

atraktivita a renomé prostoru

dopravní dostupnost jak pro návštěvníky akce, tak i pro přípravu

podpora propagace a marketingu akce ze strany provozovatele

nabídka doplňkových služeb

- výše uvedené parametry by tedy měly hrát důležitou roli při vytváření koncepce koncertního domu a jeho provozu

- prostory, které budou určeny k dlouhodobému pronájmu by měly být koncipovány a vytvářeny v těsné spolupráci s budoucím nájemcem

- při úvahách o konceptu se také nesmí opomenout možné zdroje dalších příjmů

- dalšími zdroji příjmů mohou být nejrůznější služby a plnění (prodej „naming rights“, prodej exkluzivních práv prodeje a nabídky, prodej reklamy, prodej klubového členství, sponzoring...)

- koncept koncertního domu musí být takový, aby i v budoucnosti existovala možnost neustálého rozšiřování nabídky dalších služeb a plnění

 

 

 

AKTUÁLNĚ

 

V prosinci 2022 se novým členem Spolku stal doc. Ing. Zdeněk Tůma, CSc.


11.3.2021
U S N E S E N Í
Rady hlavního města Prahy

Dne 15.02.2021 Rada hl. m. Prahy přijala usnesením číslo 233 závěry analýzy využitelnosti a ukončení FÁZE 1 a schválila pokračování projektu Vltavské filharmonie FÁZÍ 2, jejíž cílem je vyhotovení projektové dokumentace a získání povolení stavby. Druhá fáze projektu bude probíhat cca do roku 2026. Součástí této fáze je také vypsání mezinárodní architektonické soutěže, které je naplánováno na druhou polovinu roku 2021. Dne 18.3. bude o tomtéž rozhodovat Zastupitelstvo hlavního města Prahy.

PTEJTE SE

Pokud se chcete dozvědět víc, můžete nám zaslat DOTAZ.

 

MEMORANDUM

 Memorandum